ילדים בעלי הפרעות קשב סובלים לעיתים קרובות מקשיים חברתיים.
אם נזהה את מקור הקושי נדע להעניק להם את הכלים להתקשרות חברתית נכונה.

קושי חברתי נובע מסיבות רבות, אם נזהה את הסיבה הנכונה יהיה לנו קל יותר לספק לילדים שלנו את הכלים לאינטרקציה חברתית טובה.

1.      חוסר ויסות

חוסר ויסות יכול להיות גם ריגשי וגם חושי –

חושי – רגישות למגע, לרעש, לאור.

ריגשי – תופסים סיטואציות בצורה לא נכונה, נעלבים מהר, עוברים בקיצוניות בין בכי, כעס, שמחה, תגובות מוגזמות.

במשחק עם חברים ילדים אלה יכולים לפרש כל מגע כמכות,

הרעש משגע אותם,

הבלגן בהפסקות גורם לסטרס ואי נוחות,

מתרגזים מהר,

נעלבים מחברים.

החברים שהם ילדים בעצמם מתרחקים, אין להם את היכולות להבין את חוסר הויסות הזה והילדים עם קשיי הויסות נחשבים כ"מציקנים", אלימים, ביישנים, לא משתלבים.

2.      ביישנות 

ילדים ביישנים יעדיפו להמנע, המצא אותם יושבים בצד במשחקי חברה, מנסים ל"העלם" בכיתה, לא ירצו להצטרף למסיבות, להצטרף לוואטצאפ הכיתתי ולא ידעו כיצד להצטרף לקבוצה של חברים.

3.      לקויות למידה/דיסלקציה

ילדים עם לקויות למידה ודילקציה ינסו להסתיר זאת בכל מחיר, הם יהפכו להיות הליצנים של הכיתה כדי לברוח מהקושי, ינסו ל"היעלם" מהמורה והשאלות, ימנעו מלכתוב בוואטצאפ הכיתתי, יברחו מחוגים שיש שם התמודדות עם טקסט, לא ירצו להשתתף במופעים שיש שם טקסט לשנן, ירגישו "טיפשים", ימנעו מלימודים.

4.      היפראקטיביות

הילדים ההיפראקטיבים ממצים מהר מאוד, הם יקפצו בין הפעילויות השונות ו"ישגעו" את חבריהם, קשה להם לשבת בכיתה והם הופכים את השיעור, המורה משתגעת, החבר לידם לא יכול ללמוד, הם הופכים לליצני הכיתה, ליצני ההפסקה, חבריהם לא יודעים מתי הגבול שהם צוחקים או כשלא נעים להם, קשה להם להתארגן, הכל סביבם מבולגן ומלוכלך.

בספורט הם הכי טובים, מגיבים מהר, בדרך כלל קולטים מהלכים מאוד מהר, קולטים הרבה ידע מהסביבה, יצירתיים, דימיון פורה, יתרונות אלה יכולות להתפרש כחוסר שקט, מוזרים, לא מחוברים, מעופפים.

 

פתרונות לקשיים:

1.      טיפול רפואי – ריפוי בעיסוק, תרפיות המטפלות בויסות, טיפול ריגשי, הוראה מתקנת.

2.      חיזוק ביטחונו העצמי של הילד – כאשר הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות עולים, יהיה לילד יותר קל ריגשית, הוא פחות יעלב, יהיה יותר בטוח בעצמו.

חיזוק הביטחון העצמי יכול להעשות דרך תחום עיניין של הילד – בחירת חוג שדרכו הילד יצליח ויתחזק, טיפוח ידע מיוחד שיש לילד – תחום שהוא שלו מיוחד.

3.      שיקוף הסיטואציה לילד – כאשר אנו מנתחים עם הילד את המתרחש, מעבירים לו את התחושות שחבריו חווים, מה קורה סביבו וביחד מוצאים פתרונות, לילד יהיה קל יותר בפעם הבאה להסתכל על התמונה הרחבה ובחור את צעדיו.

4.      הגדרת פתרונות מראש – ילד עם קושי בויסות ריגשי שמתרגז מהר, או בוכה, כאשר הוא רגוע נחשוב איתו כיצד להפנות את האנרגיות למקומות שהוא שולט בהם.

מקום מוגדר שנוח לילד להרגע, נשימות עמוקות, שק אגרוף או כלי אחר שהילד יכול להוציא את מרצו בצורה בטוחה.

5.      לילדים היפר אקטיבים ניתן לתת כלים להוצאת האנרגיה – כגון לשבת על כדור, לשחק אם כדור לחיץ ביד, לצייר אם זה מרגיע אותו.

כיום קיימים לכך מוצרים רבים בשוק.

6.      ילדים עם לקויות למידה יכולים ללמוד דרך צלילים, משחקים, יצירות.

לכל ילד יש את יכולת הלמידה שלו, ויזואלי, חושי, שמיעתי, ברגע שמוצאים את הדרך הנכונה הילד יצליח ללמוד בצורה יעילה.

ננתב את ההיפרים להוציא אנרגיות דרך ספורט, תנועה, שיתוף החברים בצורה חיובית.

כאשר אנו מבינים את ההתנהגויות של הילדים ומפתחים את היצירתיות, תחומי העיניין והחוזקות שלהם, אנו יכולים לתת לילדנו את הכלים הנכונים לביטחון, צמיחה והצלחה. 

לחלום  – להציב – להגשים.

קרן ברעוז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *